3.1.08

Barne-kjippen

Jeg er syk, og har fortsatt ikke fått med meg så mye av det nye året. Håper det er godt for dere alle!

Nyttårsfeiringen min var i hvert fall flott. Vi var i Florø, mange av dere har sikkert hørt om nyttårsparaden Kjippen? Så vidt jeg vet skal tradisjonen være startet av tønnemaker-lærlinger som benyttet årets siste dag til å si sin mening om sjefer og maktmennesker trygt gjemt bak masker og mørke. I dag er det i større grad medieåret som kommenteres med slagord, nidviser og plakater.

Spesielt utsatt, og samtidig den viktigste kilden både til nyhetssaker og bilder fra opptoget er lokalavisen Firdaposten - se der for mer om årets feiring.


De siste årene har det vokst frem en barneversjon, barne-Kjippen, tidligere på kvelden. Denne er ikke like satirisk, men i stedet full av vidåpne barneøyne som mer eller mindre stumt lar seg overvelde av kostymer, fakler og fyrverkeri. De minste, som min toåring, er slett ikke sikre på hvor virkeligheten slutter denne kvelden. Se denne filmen fra lokalavisens nettsted!

Ingen kommentarer: