9.7.07

Tyger, tyger




Møt Tyger! Mens Siri er på ferie, trenger jeg litt selskap i bloggen. Og selv om Tyger ikke har så mye med DEN STORE HEMMELIGHETEN å gjøre, lar jeg navnet hans være et hint om at vi driver med mer enn strikking og søm. Engelskfaget, for eksempel.

Tyger er oppkalt etter tigeren i William Blakes dikt, og symboliserer kampen mellom det gode og det onde. For Blake var diktet en religiøs utforskning, men min Tyger beveger seg mellom min verden og eventyrverdenen.

Tigre er nesten like magiske som drager, for meg: selv om jeg aldri har møtt en, eksisterer de tydelig gjennom andres fortellinger. Hva er det som får meg til å tro så mye sterkere på at tigeren er virkelig enn at dragen er det? Svaret forbauser meg: Det er kun tillit til dem som skriver leksikon, pensumbøker og tv-innslag som overbeviser meg om at den ene er virkelig og den andre oppdiktet.

Ingen kommentarer: