18.7.07

Strikket blomst

Jeg strikket også blomster i går! Og jeg skrev ned et mønster i strikkeloggen min, som jeg kan oversette her:

Du kan bruke hvilket som helst garn, og pinner som passer til. Jeg brukte et sett strømpepinner nr. 2 og en pose garnrester.

Legg opp tre masker, med en trådende som er like lang som armen din. Da kan du strikke med dobbel tråd, og slipper å sy inn enden etterpå. Strik glattstrikk, mens du øker i begge sider hver rettpinne til du har 9 (eller flere for større blomst) masker. Kutt garnet, men la maskene stå på pinnen.

Strikk flere kronblader på samme måte. Jeg setter dem på hver sin strømpepinne før jeg strikker dem sammen rundt, men du kan like gjerne sette dem ved siden av hverandre på samme pinne og strikke frem og tilbake.

Strikk to sammen over alle maskene på alle kronbladene. De løse trådendene fra hvert kronblad kan du la følge hovedtråden for å feste dem. Kutt tråden, og trekk den gjennom alle maskene. Stram og fest.


Denne enkle blomsten kan du bruke som den er, eller bygge på den med perler eller knapper. En gang jeg har god tid, skal jeg sette sammen maaaaaange slike og lage et lappeteppe av dem.

2 kommentarer:

Siri Louise sa...

Jeg skal prøve meg på den oppskriften også, men det er liksom ikke det samme når jeg bare kan stikke bort til deg når alt ser feil ut... Med tanke på gårsdagens irritasjonsmoment.

Jorun sa...

Det er kjedelig å rydde! Kanskje jeg skulle lagt ut et vanskeligere mønster for å få besøk?