7.11.08

Tøybleier!

Ny baby og mange valg å ta!
Her er bleiesamlinga som vokste seg stor og allsidig under svangerskapet. Av ulike grunner valgte jeg tidlig å utforske tøybleier for den nye babyen. Det viste seg å være en helt ny verden der ute og et hav av ulike bleier å velge mellom.

Skal man velge brettebleier med brillebukse eller snappi (en slags taggete trearmet sak som holder bleien sammen). Skal man sy bleier selv eller kjøpe ferdigsydde? Skal det være PUL-trekk eller ullbukse utenpå som sperrelag?

Hvorfor ikke velge den ferdigsydde med sperrelag og innlegg, en alt-i-ett-bleie? Eller kanskje en lommebleie, den kan du velge innlegg til etter hva babyen trenger. Jeg har en haug som er begge deler på en gang, litt som Ole Brum.

Som dere sikkert skjønner hadde jeg nok å sette meg inn i av både begrep og praktisk bruk. Jeg fant mye informasjon og mange gode råd av tøybleiebrukere på bæreforumet Tettinntil.no.

På bildet kan et trenet øye se både stabler med brettebleier, alt-i-ett + lommebleier, ullbukser og et PUL-trekk i tillegg til en rekke innlegg for å forsterke oppsugingsevnen i bleien. Etter noen måneders bruk har vi havnet på alt-i-ett-lommebleier med innslag av brettebleier på kalde dager. Den varme ullbuksen er innsatt med lanolin og holder gutten min varm og fornøyd, og buksen tørr!

Selv om jeg hadde tenkt å kun bruke tøybleier må jeg vel innrømme at nattesøvnen (min altså) ganske kjapt ble bedre av papirbleier. Og siden mannen helst velger papir, enn så lenge, så driver vi vekselbruk her i huset. Målet er å bruke kun tøybleier det meste av tiden og det gjør vi. Men hvem hadde tenkt på at gutten med tøybleie på må ha stooore klær.... Noen ganger må klærne sys om, strikkes om igjen eller rett og slett brukes med papirbleie.

Mange valg å ta for en mamma i ammetåke, men viktigst av alt er det at minstegutten er fornøyd og blid som solen. En heldig mamma er jeg som kan la treåringen velge den kuleste bleia i samlinga til lillebror; grønn, gul, blå eller en med blomster og ku på.



Ingen kommentarer: