1.10.07

Urban søndagstur


Vi ruslet rundt i sentrumsgatene i går formiddag, gikk på kafé og kikket i butikkvinduer mens vi småpratet om alt og ingenting. Det er lenge siden jeg har vært i sentrum på en søndag, og jeg ble overrasket over hvor avslappende det var - nesten som en søndagstur i skogen, egentlig.

Og kanskje like spennende: Vi hadde tid til å kikke på pingvinene på Verftet, til å balansere langs kanten på en fontene og til å ønske oss fulle antrekk fra butikkvinduene. Bestefar fikk vise oss steder og historier fra dengang han bodde i Bergen, og toåringen fikk kle seg ut som mormor med Oleanna-skjerf.

Om kvelden pratet jeg med henne om hva vi hadde opplevd, og de ordene hun brukte mest var fargenavn. Hun hadde fått vann i et glass med røde bokstaver, sett et stort blått skip og plukket gule blader fra et mosaikkbasseng med "rødt og gult og lilla og ... og ... lilla" glassbiter i bunnen. Noen av dem kom kanskje fra en blå kopp, og det var sikkert noen som hadde laget dem. Dessuten hadde hun sett en dame som hadde rød kåpe sånn som mamma, en svart katt og en gutt som hadde nesten sånn dragelue som Siri strikket til Simon.

Jeg tror det er samme dragelue som jeg så selv, i fleece med øyne i pannen og blå tager fra øre til øre.

Ingen kommentarer: