20.9.07

Mer bær 2

Jeg klarte å få med meg Bestebjørg og Inger på en kjapp handletur IRL, og sammen med en veldig hyggelig garnforhandler bestemte vi oss for et alpakkagarn sammen med merinoen Siri og jeg kjøpte forrige uke.

Alpakkaen er melert, med tre tråder i forskjellige lillatoner. Den ene av de tre er nesten lik merinofargen, så mønsteret jeg strikker inn glir sammen med bakgrunnen og gir en effekt som minner meg litt om tweed og litt om damask. Bare i direkte lys er det mulig å se bærmønsteret.

Den andre tonen i alpakkagarnet er nesten rosa, slik som fløyelsbåndet og den tredje finnes i knappene. Nå eksperimenterer jeg med pinnestørrelse og pinnetype for å finne den strikkefastheten som best fremhever mønsteret. Helst vil jeg få det så stramt at strukturforskjellen i garnene kan kjennes under fingrene, men jeg må inngå et kompromiss for å få plagget mykt og luftig nok til at det blir behagelig å ha på.

Ingen kommentarer: