24.7.07

Humlen

En dag vi kom inn for å spise kveldsmat, hørte vi en merkelig summende lyd fra kjøkkenvasken. Jenny og jeg listet oss bort og kikket forsiktig over kanten, toåringen tydelig spent og med armen fast rundt halsen min.

En liten humle svømte rundt mellom såpeskum og kaffekopper! Har du sett en humle svømme? Vingene går nesten like fort som når den flyr, og vannspruten står etter den som om den kjørte vannscooter. Den var hysterisk morsom, og vi skrattlo!

Men så skjønte vi - toåringen først - at den stakkars humla svømte rundt i vasken kun fordi den ikke klarte å komme seg ut. Jenny hentet en av de små dukkeskålene sine, og jeg hjalp humla opp i den. Der satt den og fikk tilbake pusten mens jeg bar den ut til blomsterkassen.

Den var fortsatt så våt at hårene klistret seg til kroppen, og igjen var det toåringen som ville hjelpe: Hun ba meg finne et håndkle til den. Men jeg hadde ingen håndklær i biestørrelse, så jeg måtte lage et av kronbladene fra en blomst.

Jenny valgte ut et, og viste meg hvor jeg skulle rive for å få størrelsen riktig. Og når jeg la det foran humlen tok den det mellom forbena og så virkelig ut som om den satte pris for å få tørke håret sitt. Etterpå satte den seg på bladet, og tok en lur mens vi gikk inn for å spise.




Dette er snart to uker siden, men i går kveld når vi tok inn en bukett margeritter så vi den som manglet et blad og tenkte på vår lille humlevenn. Lurer på hvor han er i dag?

Ingen kommentarer: