26.7.07

Genser



Jeg ble ikke helt ferdig med Dragegenseren i går. For jeg blir ikke helt enig med meg selv om hvilke kvaliteter som er viktigst. Genseren skal passe inn i en kolleksjon der det er naturlig om den er i samme materiale som luen og vottene, men den kommer også til å bli utsatt for helt andre typer slitasje enn dem. Den rosa genseren på bildet strikket jeg i fjor, og den tålte forsåvidt veldig mye hard bruk utover høsten og vinteren: Blåbærplukking, tjære fra båten, daglig børsting for å få bort hundehår og mose. Når den ble for liten, tovet vi den og lagde skosåler av den, og disse sålene er fortsatt i daglig bruk.

Men den genseren jeg strikker i år, vil jeg jo helst bruke i mer enn et år. Og siden jenta er større, er også slitasjen større. I år vil hun være med og pusse båt, hun klatrer i trær og hun "maler" med blåbærene. Behovet for en genser som regulerer varmen for henne er derimot litt mindre, nå når jenta kan kjenne etter og si ifra om hun trenger mer eller mindre klær. Men jeg vil jo egentlig ikke at hun skal være nødt til å avbryte leken for å tenke på klær. Ikke på mange år enda.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Siden deres er helt super!!!
Gleder oss stort til den store avsløringen ;)

genseren bør virkelig ha litt oransje også, kanskje bare en oransje detalj i nakken???

Jorun sa...

Litt oransje? Det store spørsmålet er: Vinger eller taggekam?

Anonym sa...

vinger! Blir mer helhet da;)

Jorun sa...

Nå ser jeg for meg genseren i rosa, med detaljer i glinsende hvitt silkegarn på vingene...fristende! Men jeg er litt usikker på om det fortsatt er en DRAGE, da? Kanskje jeg skal spare vingene til en englebarnsjakke?

Anonym sa...

Hadde vært så søtt med ett engle tema:)
En drage har jo også vinger, men ville nok hadt vingene til den i samme fargen som luen:)